Critical Alignment Yoga

Yoga is een methode om op een gezonde manier om te gaan met spanning en stress.
In de Critical Alignment Yoga doen we dit door verbinding te bewerkstelligen tussen de verschillende lichaamsdelen vanuit de spil van het lichaam: de wervelkolom. Een natuurlijke uitlijning van het lichaam bevordert ontspanning zowel in de les als in dagelijkse situaties. 

Wat kan je verwachten?

De opbouw van iedere les heeft de volgende stappen: 

  1. Actief ontspannen 
  2. Vanuit deze actieve ontspanning gaan bewegen 
  3. In de beweging opbouwen van kracht en coördinatie. 
  4. Omgekeerde houdingen en passief ontspannen als afsluiting

De les begint met het versoepelen van vastzittende structuren en het loslaten van restspanningen. Er worden hiervoor een aantal tools gebruikt, zoals een stripje, een rolletje en een achteroverbuigboogje. De tools vergemakkelijken het bewegen in de natuurlijke structuur van het lichaam. 

 

 

 

 

Dan komt er een actief gedeelte waarin yogahoudingen elkaar opvolgen. Je leert kracht ontwikkelen door het verzachten van oppervlakkige spieren en nog meer loslaten van restspanningen. Daarmee komt er ruimte om de diepere, tegen de wervelkolom en andere botten aan liggende houdingsspieren te activeren en te trainen. Het is een effectieve methode die je houding verbetert en pijnklachten vermindert.

Kenmerkend voor Critical Alignment Yoga is de manier waarop we met de uitlijning van het lichaam omgaan. Een goede uitlijning houdt in dat je lichaam zonder spanning vrij kan bewegen. Techniek, meditatie en adem worden één. 

Yogahoudingen worden in deze lessen niet door middel van wilskracht bereikt, maar door organisch en ontspannen bewegen. Je wervelkolom, en daarmee je hele lichaam en geest, ontwaakt!

Het is leuk om verschillen op te merken als je al een tijdje Pilates doet. Bij mij uit zich dat in een rechtere houding.

Neeltje, cursist

Wil je meer informatie? Neem contact met ons op en vraag een proefles. Boek een proefles!