Pilates

De Pilates methode is genoemd naar Joseph Pilates (1880-1967), een gedreven en briljant docent, die zijn methode “The Art of Contrology” noemde. Joseph Pilates geloofde in de kracht van de geest om het lichaam te beheersen. En in de kracht van het lichaam om de geest te ondersteunen.

Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt, met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en diep ademen. Je werkt vanuit je centrum, je ‘inner core’ genoemd. Door de samenwerking tussen lichaam en geest bereik je een algehele goede conditie. Pilates is een heel toegankelijke en veilige methode voor iedereen.

Wat kan je verwachten?

Een rustige start, je warmt je spieren op via adem en beweging. Dit pas je daarna toe in de actieve oefeningen op de mat. De oefeningen zijn totaalbewegingen en maken je hele lichaam sterk, soepel en lang. Als je werkt vanuit concentratie en precisie zul je dit ervaren als een intensieve training zonder dat je er spierpijn aan overhoudt.

De pilateslessen worden gegeven door Milou Verdeijen en Marjolein Eijgenraam. De zes kerngebieden van Pilates - concentratie, precisie, ademhaling , flow, centreren en controle - worden door alle docenten toegepast, maar ieder heeft ook zo zijn eigen focus.

Marjolein geeft een hele opgewekte les waar de effort het hoogst in het vaandel staat; iedereen werkt op zijn of haar eigen niveau. Ze hanteert een aangename flow in de les waardoor alle oefeningen elkaar logisch opvolgen. Milou past de technieken uit de Critical Alignment Yoga ook toe in de pilatesles, waarmee ze zich richt op bewegen vanuit de middellijn en het centrum.

Het is leuk om verschillen op te merken als je al een tijdje Pilates doet. Bij mij uit zich dat in een rechtere houding.

Neeltje, cursist

Wil je meer informatie? Neem contact met ons op en vraag een proefles. Boek een proefles!